Stein 11-16.juli.
Oostende var en hyggelig by, selv om været var dårlig da vi
var der. Kystlinjen i Belgia derimot, ser nitrist ut fra sjøen. Bebyggelsen er
stort sett digre betongklosser som gir et dystert inntrykk.
De neste dagene har vi fått mye føling med de spesielle
forholdene på den franske kanalkysten. Tidevannstrømmene har vi jo møtt på
tidligere, men fra Calais/Dover og vestover så gir de enda større utslag. 2-3
knop høres kanskje for noen ikke så ille ut. Men for en normal turseilbåt kan
man i områder hvor det ikke råder fremherskende vinder å seile på, ikke regne
bedre gjennomsnittfart enn 5 knop. Kanskje ikke riktig det heller. Forskjellen
på 3 knop medstrøm og 3 knop motstrøm blir jo 6 knop, og spenner fra i praksis
useilbart til herlig fremdrift.
Så her er det virkelig viktig å regne så godt en kan på
strømmene. Men så er det jo igjen slik, at skal man seile mer en ca 8 timer, så
vil man uansett måtte slite med motstrøm. Og er det da dårlige vindforhold,
blir det ikke særlig bevegelse fremover uten motor. Fra Calais og
Boulogne-området og vestover er det i tillegg ganske så langt mellom havner som
er åpne for innseiling hele døgnet. Mange har innseilinger som tørrlegges på
fjære sjø (det er 8-9 meter tidevann her), med en sluseport innenfor slik at
havnebassenget beholder vann. Man kommer bare inn der når vannet står høyt, så
det er ikke fristende å kalkulere med å bruke slike havner. Vestover starter
man jo pga strøm ca ved høyvann og da er det gjerne lavvann når man kommer frem.
Og trygge ankerplasser finnes ikke.
Ergo skal man ha meget god seilvind for å unngå en god del
motorbruk i disse områdene. Imidlertid finnes det her med god seilvind en
ulempe. En ellers bra kryssvind kan gi ubehagelige forhold når man har lagt ut
i fin medstrøm. Vind og strøm mot hverandre setter opp krasse bølger, selv uten
at vinden er veldig sterk. Det gir plaskete og skumpete seilas. Fra Boulogne
til Dieppe hadde vi slike forhold med 10-12 m/s og det ble en skikkelig
skrangletur. Katamaraner er ikke de mykeste i sjøen under slike forhold.
På grunn av disse forholdene er det nødvendigvis blitt en
god del motorkjøring. For oss som mener at seilbåter skal seile, er det litt
nederlag, men her i området så er det altså ofte direkte useilbart. Jeg tenker
litt på de sjøfolkene som har trafikkert her i tidligere tider, for seil og
uten motor. De må ha hatt enestående sjømannskap og ditto tålmodighet.
Jeg tror nok ikke jeg vil velge meg denne strekningen som
favoritt-cruisingområde. Litt for spesielle seilforhold. England-siden kan
sikkert være bedre. Mye tidevann der også, men tettere mellom gode havner og i
tillegg ankringsmuligheter.
Ettermiddag på 14.juli, Bastille-dagen og fransk nasjonaldag
kom vi i havn et sted som heter Fecamp. Mye
folk på restaurantene, og kvelden ble avsluttet med et langt og flott fyrverkeri.
En feststemt restauranteier fylte de store Bailey’s-glassene våre til topps, med
påfølgende påfyll…
Vi ankom Cherbourg trøtte etter lite nattesøvn tidlig på
morgenen 16.juli etter en 16 timers motorseilas fra Fecamp. Vi går alltid på
kun en motor på lange strekk. Det gir noe mindre fart, men også mindre
motorslitasje (motortimer) og bedre drivstofføkonomi. Vi håper motorene holder ut noen år til.
Motvindsseiling, men medstrøm. Den blå linja på kartplotteren viser hvor båten har gått. Hadde det vært motstrøm, ville vinklene vært spisse som haitenner, og fremdriften veldig dårlig.
Dårlig med lune ankerviker når kysten ser sånn ut.
Hei tøffinger! :) Artig å følge med dere på seilturen både i tekst og bilder. Nyt hvert dag og hverandre! Skulle gjerne vært med. Skal hilse fra Tor.
SvarSlett