torsdag 10. juli 2014

Stein 4-10.juli

Fredag 4.juli gikk vi gjennom slusene ved Enkheuizen og inn i Markermeer som er nederlendernes neste forsvar innenfor Ijsselmeer mot havnivået. Målet var Amsterdam, og vi greide det på sett og vis. Vinden var for det meste spak, så på kvelden gikk vi inn til en marina rett utenfor de siste slusene før selve Amsterdam (Orangesluizen). Kvelden var varm og deilig, så vi kastet oss på en buss inn til sentrum og fikk med oss en lummer sommerkveld på en restaurant, og folkelivet en slik fredagskveld.

Neste dag var det væromslag som ganske vanlig er etter en lummer og deilig dag. Regn, vind og mer kjente tempereturer. Dagen skulle uansett brukes på nødvendige båtartikler som var bestilt på Dekker Watersport. Det røyk en hel dag og en del Euro der, vi seilere må finne oss i å bruke mye buss og apostlenes hester.

Videre ut mot Norsjøen igjen 6.juli hadde vi en uvanlig myk og rolig seilas med en stødig bris over kanalens rolige vann. Etter nattstopp i Ijmuiden og Scheveningen ble det en lang seildag 8.juli mot Oostende i Belgia. Værvarselet indikerte kommende kuling i området, og vi ville gjerne komme oss til en havn i en by siden det lå an til litt landligge. Jeg husket et tips fra Per Ole Harnes om at havneavgiftene i Oostende varierer veldig etter hvilken marina man velger. Den første vi ringte skulle ha 75 Euro natta. Heftig, men så er det jo også Yacht-Club… Vi gikk til Mercator innenfor slusen, kanskje ikke helt samme stil, men 27 Euro og midt i sentrum var helt OK for noen uværsdager. For vind ble det nok av, med regn og 17 grader. Litt surt å høre om 30 grader på Jessheim, men vi skal nok ta det igjen. På regndager er det uansett nok båtjobb å ta tak i, så dagene har gått fort her også.

En fin sommerkveld i Amsterdam.