Stein, 24 - 29 juni
Kielkanalen i seg selv er grei å gå. Seil kan være oppe, men
motoren må være i gang. Den er bred og fin, med plass til store skip. Hvilket
det er mange av. Og så er det en del ferjer som krysser uavlatelig mellom sine
ferjeleier og snur på få minutter. Vi tok oss tid til å stoppe i Rendsburg
24-25 juni, det er bare en tredjedel av veien mot vestsiden. Men en fin og
rolig havn utenfor kanalen.
Neste stopp var Brunsbuttel ved utgangen til Nordsjøen.
Selve stedet er koselig, selv om det ligger i et industripreget område og rett
ved slusene. Med fint vær hadde vi det koselig den ettermiddagen og kvelden.
Nattelydene er spesielle i småbåthavna. Digre lasteskip durer forbi 30-40 meter
unna, og propell-lyden høres godt gjennom vannet.
Vi klarte oss bra denne gangen i slusene. Det er best å være
på plass når de åpner, en seilbåt som lå på samme brygge i havna som oss la ut
et par minutter for sent. Slusen ble stengt rett foran dem. Strekket ut forbi
Cuxhaven og ut i dypt nok farvann er ganske langt. Så vi måtte legge ut mens
det fremdeles var tidevann i mot. Det snudde til medstrøm ved Cuxhaven. På
grunn av vindstille ble det motorkjøring nesten hele denne dagen også. Og etter
en dag på sjøen gikk vi inn til den østligste av de tyske frisiske øyene med
havn, Wangerooge. (eksotiske navn på noen
av disse øyene, som Spiekeroog, Schiermonnikoog). Ingen landsby ved havna her.
En hyggelig tysker tilbød oss å ligge på hans båt siden det var fullt på den
siden som egnet seg for oss.
Wangerooge var vel ikke den mest spennende øya, så neste dag
bar det videre. Lite vind nå også, så det ble både seiling og motor. Vinden tok
seg opp da vi nærmet oss Nordeney, og kapteinen ville gjerne seile det siste
stykket, selv om det betød kryssing. Det var lavvann, og vi krysset i den dype
renna i innløpet. Det gikk fint innover, og så var det bare å ta ut de siste
meterne for å unngå flere vendinger. Linja for 5 meter dybde på lavvann kom opp
på plotteren, og det var på tide å vende. Dunk!!! Nei, det var for sent å vende! Stoppet i
sanda var heldigvis relativt mildt. Ikke den brutale ristingen i riggen som
kjennetegner kontakt med hardt underlag. Vi klarte fort å bakke oss løs, og det
var ingen tegn til skader. Men fryktelig pinlig. Kapteinen har prediket ofte at
sanden flytter seg i dette området. Kartet er fort utdatert…
Og så er det noen som tror at seiling er kjedelig?
Etterpå var det godt å slappe av litt på Nordeney. Et
koselig bysentrum som er lunt og trivelig på en ellers vindfull øy. Vi traff
også mannskapet på den norske museumsseileren Colin Archer som var på vei til
Harlingen. En liten omvisning viste to ganske diametralt motsatte konsepter mht
vår egen båt. Men begge er trivelige J.
Vi reiste grytidlig 29.juni fra Nordeney for å få med oss
litt medstrøm ut.
Wangerooge
God Norderney isbar
Vindfullt på utsiden av Norderney
Tor Erling på vei til Tall Ships Race i Harlingen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar