onsdag 11. juni 2014

Stein: Nytt startbatteri. Vi la ut i høytrykk og strålende vær. Deilig å slappe av ordentlig og roe ned. Seilvinden var elendig, en sekundmeter eller to, men det gjorde ikke noe. Vi lå i vindstilla utenfor Hvaler 2.juni og duppet og nøt tilværelsen. Andre båter tøffet forbi for motor, og undret vel på om det var noe i veien.----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Etterhvert fikk vi litt vind. Men siden det snart var kveld, fant vi ut at nærmeste passende sted for ankring og overnatting ble Vadsundet ved Skjæløy. Vi seilte inn i bukta, men Vadsundet så trangt ut. Vi ville se om det gikk bra å ankre likevel. Rullet inn forseilet, svingte opp mot vinden og startet motorene. Eller, prøvde å starte motorene. Det lød bare en litt rar, fjern rumling fra motorrommene. Ingen av motorene startet. Det ble hektisk aktivitet og litt armer og bein siden vi ganske snart befant oss i trangt farvann uten skikkelig styrefart og uten motorer. Motorene ville bare ikke starte, så vi fikk omsider snudd og fanget litt vind i storseilet. Når så forseilet kom ut, seilte vi ut mot åpen sjø igjen. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Der ute fant vi ut at spenningen på startbatteriet var altfor lav. Ikke mulig å få start med det batteriet. Men vi har jo et sett forbruksbatterier også. De er separert fra startbatteriet og startmotorene. Så da ble det å finne frem elektriske diagrammer og startkabler.-------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------- Det slo noen hissige gnister i det forbruksbatteriene ble koblet til starterkretsen, men start fikk vi med en gang vi prøvde. Når vi så kom inn mot Skjæløy neste gang, hadde vi begge motorene gående…. Startbatteriet var 14 år gammelt. Jeg er av den formening at startbatterier har et altfor godt liv. De jobber nesten aldri, blir tatt godt vare på og får høy prioritet med hensyn til ladestrømfordeling. I fjor ble det elektriske anlegget modifisert i favør forbruksbatteriene som jo er de som fortjener lading. Men startbatteriet har nok fått for lite strøm de siste ukene. Vi mistenker at vi glemte å slå av motorstrømmen under seiling også. Og siden startbatteriet hadde en dårlig celle i tillegg, så har vi nå et spiller nytt kjøpt i Strømstad. Vi får prøve å passe litt på det .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar