Providenciales nord 23.-27.januar 2016
Stein:
Opplevelsen av Providenciales nordside begynte ikke helt
bra. Vi hadde sett oss ut et ankringsområde som så beskyttet ut innenfor rev og
lavtliggende terreng. At det var noe tidevannsstrøm der visste vi om fra
kartene. Å komme seg innenfor revene gikk ganske greit, og vi ankret opp under
greie og relativt rolige forhold. Inspeksjon viste at ankeret satt godt i
bunnen. Men det tok ikke mer enn 15 minutter før det hele endret seg. Vi hadde tilfeldigvis
ankret på full flo. Nå begynte vannet å strømme, og rett mot vinden. Denne
gangen ble det ikke bare litt brysomt, men ganske ekkelt. (Litt utfyllende om
dette fenomenet under Teknisk). Strømmen ble sterk, og holdt hekken på båten
opp mot den kraftige vinden, som på sin side trykte på så ankerkjettingen lå
nesten vannrett bakover i det grunne vannet under båten. Pendling gjorde også
at ankerkjettingen av og til berørte skroget. Det var såpass at man var betenkt
på å starte motorene, var man uheldig kunne propellene treffe kjettingen. Ikke
særlig aktuelt å forlate båten, så det var bare å ri med til strømmen igjen
skulle til å snu med tidevannet. Og så flykte inn i Blue Haven Marina.
Blue Haven Marina er en IGY marina, og dermed ikke blant de
rimeligste. Fint og striglet var det jo, men ganske langt fra matvarebutikker
og normale restaurantmiljøer. Grillaften med kenguruburger i marinen berget
middagen.
For seilere har Providenciales den ulempen at det knapt
finnes noe skikkelig sentrum. Forretninger og restauranter ligger strødd ut
over hele øya. Det er alt for langt å gå. Alt er basert på bilbruk. Taxi er
dyrt. Leiebil er en løsning, men kompenserer ikke for mangel på
sentrumsmiljøer.
Noen amerikanere i Puerto Rico hadde fortalt oss om en annen
marina litt lenger unna som var rimeligere og koseligere. Så da ble det å prøve
den. Men innløpet til Turtle Cove er langt og trangt og ved innløpet stod brenninger
og dønninger side ved side. Innseilingen er såpass spesiell at de har en lede-båt
service. Vi kjørte kylling-linja og tok den. De sa først at det var for urolig
til å komme inn, men plutselig lød «Kom, kom nå!» på VHF-radioen. Da var det
bare å peise på innover mens det var litt roligere, og komme seg på innsiden av
revene.
Koselig betyr ofte litt mer lurvete, men selv om det stemte,
så var det OK i Turtle Cove. Beskyttet havn, restauranter og barer,
sykkelavstand til de nødvendige matvarene for videre ferd. Og utleiesykler.
Bilparadis. Langs øya går en stor "highway" med dårlige forhold for syklister. Vår jakt på et koselig sentrumsmiljø nede ved flyplassen ble heller ikke noe suksess.
Konklusjonen når det gjelder Turks and Caicos blir nok
at det for den vanlige seiler ikke er det beste turområdet. Ankringsplassene er
for utsatte, det er overalt ved sjøen langt til og langt mellom butikker,
prisnivået på seilingsavgiftene er svært høyt og likeså med generelt prisnivå.
Vi fortsetter snart videre.
Havneinformasjon:
Området Leeward Going Through
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar