7.desember 2015
Stein:
I morgen seiler vi til USA. US Virgin Islands, de Amerikanske Jomfruøyene . Hvis vi
kommer inn da. Ikke så lett å vite hva man må gjøre for å komme til USA med
egen fritidsbåt. Ingen svar i Toll/immigrasjonsmyndighet her på BVI eller i
marinaen. Men nå har vi altså en gyldig tidligere ESTA innreisetillatelse, nye
visa og innsendt ankomstmelding til Kystvakten. Får satse på at det holder.
Ellers veldig konservative og hyggelige innsjekksavgifter
her på British Virgin Islands. Husker ikke om det var samme forrige gang, men
det ble en dollar og syttifem cent ved innsjekk og syttifem cent på utsjekk.
Står i grell kontrast til 300-350 kr dersom man er uheldig og må betale overtid
helt sydpå i Karibien. Uansett, man
takker og bukker og skynder seg ut av kontorene.
Pengene flyr jo i alle fall. Det kan bli interessant å se
prisnivåer når vi kommer til fastlandet i USA, Florida. Jeg er ikke i tvil om
at man tar ut alt som er mulig av seilerne i Karibien, de har jo penger. Så det
er lurt å reise over hit med en båt som er i god stand, og ikke satse på
prosjekter og ferdigstillelser her. Med unntak av i Chaguaramas i Trinidad,
kanskje. Båtutstyrskjedene Island Water World og Budget Marine vet å ta seg klekkelig
betalt. Hos oss er en vanntrykksakkumulatortank gåen. Det er noe man ikke
absolutt må ha, men vi ser etter ny.
Karibienpris: Budget Marine $400
USA-pris: $167 på salg
Etter bytte av vindgenerator har vi tenkt å selge de nye
påkostede bladene til den gamle. Måtte sjekke pris.
Karibienpris: Island Water World $450
Europapris: €289
Store forskjeller synes jeg. Særlig for oss nordmenn som
seiler rundt med norske pesetas. Men vi skal nok få til å kose oss med
pesetasene på vei vestover og nordover.
Vi har allerede begynt å benytte oss av mulighetene som
dukker opp med netthandel i USA. USVI er jo amerikansk territorium, så håpet er
at det går veldig greit med frakt og toll. Men marinaene er ikke uten videre så
vennlig innstilt overfor langseilerne som i Europa når det gjelder postmottak.
Her må man så vidt jeg har kunnet finne ut oftest ligge i marinaen for å kunne
bruke adressen deres. Heldigvis finnes det noen andre som spesialiserer på
slikt, og for litt godtgjørelse stiller adresse til disposisjon. Vi er spente
på hvordan det fungerer i praksis.
Vi fikk forresten et morsomt tilbud fra et sted i St.Thomas. De kunne gjerne motta posten til oss langturseilere, for en godtgjørelse. Vi måtte bare gi dem bevis på å ha en fast bostedsadresse i USA, og ha 2 identitetsbevis utstedt av amerikanske myndigheter. Samt at posten måtte passe i postboksen.
Så vi forlater seilerparadiset British Virgin Islands nå. Litt rart at det er så mange seilbåter her egentlig. For avstandene mellom ankerplasser og havner er små, og svært mange som har chartret seilbåt gidder knapt å heise seil for en halvtime eller times seiling. Gammel konservatisme er muligens grunnen. Og kanskje er noe på gang Vi har sett mange motorkatamaraner denne gangen, som kombinerer enkel seilas med de store seilkatamaranenes stødighet og plass. Er dette fremtidens charterbåter på Jomfruøyene?
Det ble bare et "langskudd" av denne MarineMax 48 motorkatamaran.
Sånn til sist...det er blitt litt fuktigere de siste ukene, nå som den tørrere og mer stabile årstiden skulle være vel på vei.
går det ikke ferje over hvor man får visum, og så seiler man bort etterpå.
SvarSlettDet er light-versjonen det der...
SvarSlettMan tar ikke ferja over og får visum. (Visum får du absolutt ikke der). Man skaffer seg en ESTA på nett først. Problemet er at du må bruke ESTA'en ved å ankomme med kommersiell trafikk første gang. Muligens har dette noe å gjøre med at man må registreres i systemet, og ved kommeriell passkontroll skjer sikkert dette på riktig måte.
Så ja, med ESTA tar men en ganske dyr ferjetur til Cruz Bay, St Johns, sjekker seg selv inn der, og reiser tilbake til BVI. Så drar man med egen båt til USVI igjen.
For vår del hadde vi brukt ESTA inn i USA en gang før. Dessuten har vi visum. Men visste ikke hvordan det forholdt seg med tilsvarende tidligere ankomst mht visum.
Så vi dro direkte. Hvilket gikk riktig fint.
OK,bare det funker :)
SvarSlettHvilken mølle har du byttet til?
SvarSlettSuperwind. Den kjenner du vel.... :).
SvarSlettVi får også en slight dur i nærmeste lugar av den, men det er ganske minimalt, og vesensforskjell fra Air Breeze.
Dette var det store ankepunktet for oss.
Jeg synes også den hvisler et ørlite hakk mer, men nesten alle møller hvisler litt, og det er, med unntak av Air Breeze-modellen med svarte blader, egentlig ikke særlig problematisk for noen vindmøller. Rutland er vel ganske stille, men produserer for dårlig.
Air Breeze produserte hakket bedre på lite vind synes det som. Det hjelper lite når
den durer såpass ved lav vind at man knapt orker å ha den på.
Supervind dytter på mye mer når det er god vind.