torsdag 12. februar 2015

Tobago Keys 6.-7.feb 2015

Stein:

Grenadinene i området Tobago Keys er nesten som skjærgård. Mange rev og øyer. Før plotter og GPS fantes var det nok ganske skumle farvann. De små øyene og de store revene gjør imidlertid området tiltrekkende nå for tiden.

Vi seilte avgårde om morgenen fra Canouan, og kunne slippe ankeret på formiddagen innenfor Horseshoe Reef. Her ligger det som regel mange båter, men vi hadde ingen problemer med å finne oss en plass. Tobago Keys er et nydelig område med turkis vann, smale gule strender på de små øyene og fine snorklemuligheter. Vi tok jolla ut på revet ganske snart etter ankomst. Og det var virkelig fint å snorkle der. På 1-3 meters dybder over og mellom korallrevene blir det i prinsippet som å dykke. Man er inne i fiskestimer med gilde farger, og innimellom korallene er det forskjellig fisk med ufattelig flotte fargenyanser. Her er det nok best at torsken holder seg nordpå. Det var virkelig en opplevelse, og på høyde med det beste vi har sett i Thailand. I ettertid har vi imidlertid snakket med andre som har vært på revene før, og de har påpekt at de nå ikke virker friske. Til tross for de flotteste fisker, er selve korallrevene for det meste nakne, grå og med lite friske koraller. Grunnen vet vi egentlig ikke noe om.

Med jolla på Horseshoe Reef.

Neste dag snorklet vi først i skilpaddeområdet som er avsperret som verneområde, deretter seilte vi ut for å se nærmere på Petit Tabac, en liten øy med tilhørende rev utenfor Horseshoe Reef. Det var trangt å komme til der, vi fikk heldigvis hjelp av en amerikaner som hadde vært der mye. Han kom i jolla si og loset oss inn i den trange ankerbukta innenfor revet. Det er ganske vanskelig å se hvor mye rev og steiner stikker opp fra sandbunnen. Snorklingen var ikke riktig så fullkommen som dagen før, men det var artig å ha vært der ute.  Etter å ha tilbragt kvelden med å spise dyr og middels god grillkylligmiddag på en enkel strandrestaurant på Petit Bateau, var vi enige om at det hadde vært en bra dag  :).

På vei inn til Petit Tabac.

Petit Tabac

Strandmiddag. Ikke så lett å se hva man spiser i sparsomt lys.

I sundet ved Petit Bateau var det merkelig nok ingen som tok betalt for ankringsbøyene som lå der. Siden vi ønsket oss litt roligere soveforhold enn det var ute ved revet, hadde vi kommet til å ligge der uansett. Men av og til får man små positive overraskelser.

På bøye i sundet.

Tobago Keys er et område det frister å komme tilbake til. Dette er nok det nærmeste vi kommer Stillehavsforhold slik det ligger an nå, ser det ut til.

Oppdatering nov 2015:

Havnetips:

PS: Det viser seg at bøyene på Tobago Cays skal betales for, vi var nok bare heldige som slapp første gangen.