torsdag 6. november 2014



Tenerife 29.-05.nov

Stein:


Ankomst Tenerife godt utpå ettermiddagen 29.okt. For å få så rolige ankerforhold som mulig mht svell, dro vi til Los Cristianos. Hadde fått tips om at det var bra å ligge utenfor Vista Beach. To franske båter lå der fra før, så det virket lovende. Det var blitt for tusmørkt til å sjekke ankeret visuelt, men ankeret satt fint på 8-9 meter.

Vi våknet til en fin dag, og klart og fristende vann. Utpå dagen skulle jeg sjekke noen bobler og hvirvler i vannet et stykke unna, det viste seg å bare være noen dykkere. Men jeg fikk også se at vi hadde hatt flaks med ankringen. Bare 30-40 meter unna lå det en ur av kampesteiner hvor det nok hadde vært lett å sette ankeret skikkelig fast. Muligens rester av en molo.

Litt senere fikk vi besøk av havnepolitiet. Som fortalte at det nå var ankring forbudt utenfor Vista, og at vi hadde en time på oss til å forlate stedet. Og at vi var heldige som ikke fikk bot for manglende ankerkule. (Ankerkule er påbudt ved internasjonale regler når det ankres. Men de fleste som seiler mener nok at det er rimelig enkelt å se når en båt er ankret opp på en ankerplass, og signalet brukes som regel bare i områder der sjøpatruljer ynder å håndheve regelen ved bøter.) Vi hadde på Anfi del Mar snakket med et norsk par som hadde ligget på Vista flere dager, så vi stusset jo over bortvisingen. Men det var jo ikke noe å få gjort med saken, alle 3 båter måtte forlate stedet. Vi prøvde å ankre opp utenfor Playa las Americas, men selv om vi fikk feste, avslørte et dykk at det var i overflaten av noe lavastein. Endret vindretning kunne lett løsne ankeret. Dermed ble det et par dager på den eneste gjenværende ankerplassen i dette området, sydøst for havna. Et lite stykke unna livet i turistbyen. men vi lurte oss til å bruke flytebrygga til fiskerne i Los Cristianos. Det fungerte utmerket, så da kunne vi kose oss og være litt turister i turistmaskinen et par dager igjen.

Dagen etter fikk et par andre båter ligge i fred ved Vista, så inntrykket er at det er nok litt hipp som happ hva det samme havnepoliti finner opportunt å foreta seg. På diverse cruiserforum betegnes Tenerife som mindre seilervennlig enn de andre øyene, og vår opplevelse bekrefter i alle fall det.

Så var det i følge værmeldingene tid for litt kraftigere vind igjen. Marina del Sur ved Las Galletas var kontaktet for reservasjon av plass, så da var det bare å gå i dekning der. Dette er et mindre striglet og strøkent sted enn Los Cristianos og Playa las Americas. En liten enkel by med små butikker, steinete strender og brusende dønninger. Men likevel en del turister. Kanskje pga prisene, på restaurant kommer man gjerne unna med halvparten av hva det koster i turistfella.

Nå ble det tid til en biltur over øya i leiebil. Som vi egentlig hadde hørt om og forventet så er forholdene på Tenerife veldig varierte. Syden-strender i lavlandet i sør, bratte furuskoger opp mot høyden, 2000-meters lavalandskap i krateret nedenfor Teide, tåke og regn på nordøstsiden. 

Da vinden var kommet, ble det ganske mye svell også inne i denne marinaen. Det røsket og dro i fortøyningslinene, og båter og brygger danset utrettelig. Det er greit å ha blitt vant til litt vugging når en skal sove under slike forhold.

Omsider følte vi oss også klare for å besøke La Gomera. Som den observante leser kan fastslå, så seiler vi ikke innom nord-og vestsiden av øyene (Las Palmas unntatt). Årsaken er jo den fremherskende nord-nordøstlige vinden som fort kan gjøre forholdene der lite behagelige. Vi tok en ny overnatting utenfor Los Cristianos, og satte kurs for La Gomera på formiddagen 06.nov. 






Det er ikke bare flislagte fortau, elegante strandrestauranter og lyse sandstrender på Tenerife heller. Øverst Las Galletas, nedenfor El Medano.




I furuskogen på vei mot høyden.




Kraterterrenget ved Teide.




Pizza-aften ombord






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar