Stein:
Turen fra La Gomera hadde heldigvis ikke slitt oss helt ut.
Etter en liten høneblund på formiddagen var det tid for å ta affære og få
klarert inn på Kapp Verde. Både cruising-guider og blogger var studert for å få
oversikt over prosessen. Havna i Palmeira på Sal har ingen marina eller
tilleggingsmuligheter for gjestende seilbåter. Men det er ei lita steinbrygge,
hvor de lokale regjerer. Ved siden av er en liten steinknaus hvor «The Yotties»
kan feste gummibåten. Ellers var havna rolig og uten svell da vi var der,
deilig etter å ha duvet rundt i mange dager. Vel inne begynte letingen etter
havnekapteinens kontor. Som det viste seg ikke fantes lenger. Prosedyren var
ikke lenger slik som beskrevet, politiet sendte oss etter å ha registrert visse
data ut på flyplassen for å skaffe visum der. Men det lønte seg å ha studert
litt materiale på forhånd likevel. Noen hollendere vi traff i Palmeira fortalte
at de hadde betalt 25€ pr hode for visum. Jeg klarte på fryktelig mangelfull
fransk å fastholde overfor immigrasjonsoffiseren på flyplassen at det ikke er
samme pris for flypassasjerer og seilere. Og slapp med totalt 5€.
Palmeira
er et svært enkelt sted etter norsk standard. Kvaliteten på bygninger behøver
vel ikke være den samme i varme strøk, og det var den generelt langt ifra også.
Mye ganske dårlig. Men gatene sentralt var ryddige og uten nedsøplet slumpreg.
Et sted med særpreg, og som det ofte er i slike strøk, litt koselig også. Turister
var det nok få av. Likevel fint å se hvordan man lever på Sal i Kapp Verde.
Palmeira havn
Downtown Palmeira
Uptown Palmeira
Midt i byen, ingen luksus.
Frittgående innbyggere.
Palmeira var likevel ikke noe sted å tilbringe mange dager,
så allerede neste dag om morgenen seilte vi sørover til Santa Maria på sørenden
av Sal. Diverse seilblogg-dokumentasjon hadde vi sett på når det gjelder dette
stedet også, og forventet et enda mindre og enklere sted. Feil igjen. Det må ha
skjedd mye her de siste årene. Det var mange turist-anlegg av bra klasse, og
nye under oppføring. Stedet har en lang Sahara-gul strand hvor brenningene
bryter, masse soldager og strandsonen preges av vannsport og badeliv. Det sies
jo at Kapp Verde blir de nye Kanariøyene, og Santa Maria ser ut til å være en
begynnelse. Og som på noen av Kanariøyene, utenom sol- og badeturisme har øya
ikke så mange ressurser.
Vi båtlasaroner har for tiden svært enkle kår ved Santa
Maria. Ingen moloer å gjemme seg bak betyr ganske utsatt og skvalpete ankring.
Brenningene gjør landgang med gummijolle på stranda til et vågalt og lite
aktuelt badeprosjekt. Det finnes en pir og en dertil hørende trapp der hvor
bølgene tar fart mot stranda. Der må man være kjapp til å smette i land mellom
bølgeryggene som løfter jolla en meter opp og ned. Ganske heftig for
nybegynnere egentlig, men med litt hjelp gikk det bra for oss også. Etter
ilandstigning sender man jolla ut i en lang line som vaser seg inn i liner og
påhengsmotorer på andre joller… Heldigvis avtar vind og bølgehøyde noe utover
kvelden, når man skal reversere prosedyren i mørket etter et vinglass eller to.
Bilder fra Santa Maria:
Bilder fra Santa Maria:
Fra Santa Maria valgte vi å gå ut på ettermiddagen, for å
kunne ankomme i dagslys om morgenen i Tarrafal, Sao Nicolau. Kartdybdene så
ganske lite nøyaktige ut i dette området, og ved ankring mellom flere båter er
dagslyset også greit å ha for å se avstander og andres ankringskuler. Tillegging
til brygge for seilboms er ikke tilgjengelig her heller. Tarrafal er vel hakket
større enn Palmeira, men fremdeles et lite sted. Vi spiste lunsj på det vi tror
er stedets beste restaurant, uten at det sier så altfor mye. Folk var vennlige
og hjelpsomme, og gav også her et positivt inntrykk.
Gummibåtfasilitetene er sparsomme også i Tarrafal....
...men her er i alle fall jollevaktlaget på jobb.
Sikkert like bra dyretransport som i Norge.
Byens beste.
Siste etappe innen Kapp Verde til Mindelo på øya Sao Vicente
kunne gjøres på en dag. Ankomst var 21.november, og havna var ganske full av
ankrede seilbåter. Marinaen har ord på seg for å ha mye svell, så vi fulgte et
tips om at det var roligere å ligge på svai. Nordmenn var godt representert
her, foruten oss var det 4 langtursbåter ( Ariane, Spirit, Escape og Doris).
Mindelo havn
Mindelo strand
Forbruksbatteriene har den siste tiden vært litt uvillige
til å ta opp og beholde lading. Syrenivå har vært jevnt sjekket, men når
syrevekten ble undersøkt, viste det seg dessverre at det sto dårlig til.
Vanligvis er dette ikke noe egentlig problem, batteriene holder bare en viss
tid. Dersom de er i jevnlig bruk med opp- og utladninger, slites de mye, og må
bare byttes. Men sånn sett er vi ikke i Europa nå lenger. Her i Mindelo var det
vanskelig å få forklart batteriforhandlerne at det i det hele tatt er noe som
heter forbruks- eller servicebatteri. Det finnes kort og godt bare
startbatterier her. Til og med servicefolkene ved marinaen brukte ikke noe
annet. Og når det ikke snakkes engelsk hos forhandlerne heller, tar det sin tid
å finne ut av det. På grunn av avhengighet av autopiloten, er det ikke
fristende å dra over til Karibien med dårlige batterier. Så vi ble tvunget til
å kjøpe et sett dyre batterier vi ikke egentlig vil ha for å føle oss
komfortable under overfarten. Disse batteriene vil slites fortere og vil måtte
byttes tidligere enn skikkelige forbruksbatterier. Bestilling av andre
batterier er mulig, det tar bare 4-6 uker…
Batteribytte mens man ligger på svai er ikke det mest
lettvinte. Heldigvis for oss oppholder det seg noen folk ved marinabrygga som
gjerne hjelper til med ting for en liten slant. Det ble til og med krangel om
hvem som skulle ordne med returbatteriene. En av gutta hadde involvert politiet
fordi han mente seg snytt av kameraten for bæring av 2 batterier, kr.18, og utsikten til et par bruktbatterier.
Gass har vi også fått fylt. Før avreise hjemmefra bestemte
vi oss for å ta med svenske komposittflasker som har egen skrukran. Leste på
Facebook Langturseilere at disse får man
fylt overalt. Kanariøyene hører tydeligvis ikke til innenfor «overalt». Der vi
var ville forhandlerne kun bytte inn egne flasker. Velstand avler vel byråkrati
og monopoler, på Kapp Verde passer det nok bedre med en mer praktisk
tilnærming.
Man får det meste i byen Mindelo, om enn ikke i det utvalg
som man kanskje ønsker seg. Ganske så små dagligvarebutikker. Men stort
fiskemarked og ditto grønnsaksmarked. Ryddig og greit er det stort sett her også. Imidlertid ser det ut til å være en god del folk som ikke har
særlig inntekt. Derfor er det liksom noe som ikke stemmer med prisnivå på saker
og ting. Det er minst like høyt som på Kanariøyene, utenfor turistområdene.
Det har vel noe å gjøre med hva vi som er turister kjøper, men en skulle jo tro
at de fleste må handle dagligvarer. Kanskje de fleste lokale innbyggerne
handler mest på markedene. Alt finnes dog ikke der heller. Før avreise har vi hatt problemer med å få tak i noen bra tomater. Og noe brød som varer en stund.
Fiskemarkedet
Ditto grønnsaker
Gateliv i Mindelo
Mindelo Marina har noe så spesielt som en rommelig dinghybrygge der alle er hjertelig velkomne, også de som ligger på svai i bukta. Vi er ikke så bortskjemt med det. Men totalt sett er det jo smart, da kommer folk desto lettere til baren, båtutstyrs-sjappa og resten av byens fasiliteter. Hvilket igjen er bra for byens næringsliv.
Noen sekunders klipp ligger her: Mindelo bryggebar
Fiskemarkedet
Ditto grønnsaker
Gateliv i Mindelo
Mindelo Marina har noe så spesielt som en rommelig dinghybrygge der alle er hjertelig velkomne, også de som ligger på svai i bukta. Vi er ikke så bortskjemt med det. Men totalt sett er det jo smart, da kommer folk desto lettere til baren, båtutstyrs-sjappa og resten av byens fasiliteter. Hvilket igjen er bra for byens næringsliv.
Noen sekunders klipp ligger her: Mindelo bryggebar
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar