tirsdag 21. oktober 2014


Gran Canaria 11-? okt

Stein:


Tidlig om morgenen 11.okt hevet vi anker i Morro Jable, Fuerteventura, og satte kursen mot Las Palmas, Gran Canaria. Det er en distanse på ca 56 sjømil, og var forventet å ta hele dagen med den varslede vinden. Vi seilte, tross ganske svak vind til å begynne med. Vi gjør ofte det for å komme av gårde, og så tar vi frokost i rolige vindforhold mens vi glir sakte av sted.

Et par svenske båter som har fulgt hverandre har vi truffet på til stadighet helt siden langt oppe i Portugal. Den ene gikk for motor og suste etter hvert forbi, den andre kom glidende ut fra sin ankerplass og ble liggende litt foran. Begge seilte vi med svak vind. Da den ble for svak, startet begge motor til vinden begynte å ta seg litt opp igjen. Det blir jo fort litt regatta når man ligger slik i nærheten av hverandre. Begge begynte å seile igjen omtrent samtidig. Man kan jo observere fart og retning på AIS, så det er ikke så vanskelig å se når en seilbåt går for motor i lite vind. Vinden ble etter hvert slik at man måtte stå så høyt som mulig uten å miste fart for å holde kursen mot Las Palmas. Svensken seilte en 49 fots, tung kjølbåt, og vi måtte virkelig jobbe for å prøve å henge med. I timesvis knivet vi i varierende vindstyrke på vei mot Las Palmas, og avstanden var stort sett den samme. Helt til det mot slutten gikk som vanlig mot større kjølbåter på kryssen, den stakk fra. Men over en drink i svenskebåten om kvelden, mente jo svensken at han ikke syntes at katamaraner krysser dårlig. Hans kone sa at han hadde sagt: «Nu kjør Lucky Strike motor!» da vi hang på som best. Det så vi jo egentlig på som positivt. 

Ryktene hadde gått på Lanzarote om at Las Palmas var stengt for alle som ikke skulle være med i ARC-regattaen fra 1. oktober. Så vi var litt spente på om vi havnet på ankerplassen, eller om den også var full. Men plass i havna for noen dager var ikke noe problem. Disse dagene ble «hverdager» som måtte brukes til å administrere og finne ut av komplettering av vaksinasjonsprogram, tannlegebesøk, anskaffelse av mer antibiotika til medisinskapet, riggsjekk, samt det obligatoriske raidet i båtutstyrsbutikkene. Det kan bekreftes at utvalget hos utstyrsbutikkene er bra. De ligger dessuten i havna.

Men med ARC sitt kommende monopol på marinaen i Las Palmas var denne egentlig ikke noe blivende sted. Vi luntet oss sørover med spinnaker etter 3 overnattinger. Litt artig å seile forbi flyplassen på Las Palmas, der jeg har vært mange ganger og sett ut mot det subtropiske havet under korte mellomlandinger. Vi hadde god tid, og valgte å stoppe på et litt mindre frekventert lokalt sted ved navn Arinaga. Havnen lenger sør er bare for kommersielle fartøyer, men det er en liten molo å smette så vidt i ly av.  Fra moloen fisket de lokale som vanlig ivrig. Vannet var klart og fint, og vi var eneste båt. Restaurantutvalget måtte sjekkes, og ilandstigingsøvelsen med jolla på en sementslipp gikk relativt bra. Godt kjøtt, det er nok her ute på øyene at filetene fra Nord-Spania havner!



Vi var litt spente på neste dag, da Arguineguin var målet. Her skal det etter det vi har hørt holde til masse nordmenn. Ryktet nevner også noe om butikk med spesielle norske varer. Selv om man forsøker å finne bra erstatninger, så har det lykkes dårlig med hensyn til brunost, god makrell i tomat, smøreoster, posesupper, fiskeboller og smådiverse. Vi jublet over å finne butikken, selv om prisene var norske og vel så det på slike varer. Kr. 1350 for litt småvarer er uvanlig kost, men hva betaler man ikke for hjemlig kosemat…

Arguineguin var som forventet, det ble snakket masse norsk i gatene og på restaurantene. Stedet er ellers ikke akkurat prangende. Ganske ulikt naboen, Anfi del Mar, som vi kunne se et lite stykke borte. Ankerplassen går for å være bra under normale vindforhold, så vi flyttet over dit neste dag. Litt av en turistmaskin, og gjestene har langt å gå til alternative spisesteder og shopping.  Men flotte anlegg, importert gul sand på stranda og fine bademuligheter. Også ganske så forskjellig fra Arinaga, med småferjer og vannsport hele dagen. Men det er jo helt OK med variasjon.

Derfor er jo også noen dager i havn en adspredelse. Sydlige vinder ble meldt, og det passet bra å gå inn til Puerto de Mogan. Også et sted med veldig koselige omgivelser, havna utgjør i stor grad turistsentrum og det er ganske så forseggjort. Alle turistene vil se på alle båtene, så tidvis er det kontinuerlig karavane forbi oss. Men det er også greit for en periode.

Vi fortsetter oppholdet på Gran Canaria en stund til. I området hvor vi er nå, er det greiere å finne ly.



Anfi del Mar fra sjøsiden.







Anfi del Mar fra en knaus i nærheten. Nydelig anlegg.



I Puerto de Mogan var vi nesten en del av fortauet.



Regn på Gran Canaria. En fin mulighet til båtvask. 






Innredigert havneinformasjon jan 2016:

Arguineguin





Anfi del Mar







2 kommentarer:

  1. Artig å følge med på bloggen deres Stein. Skulle gjerne fulgt etter i kjølevannet deres men det får vente et par år til. Til neste år blir det bare en liten tur til Island og kanskje sydspissen av Grønland.

    Du får dele litt av dine erfaringer når vi kommer så langt at vi ruster oss til skikkelig langtur.

    Her er det bare regn og skitvær så nyt sommeren. Får allikevel lufta meg selv og båten i regnkulingene som kommer som en perle på snor.

    Fortsatt god seilas.
    Hilsen Geir

    SvarSlett
  2. Liten tur til Island og Grønland...? Det er jo tøfft farvann. Og noen skikkelig lange strekk der oppe i ustabile nord. Ikke noen pysetur det.

    Her nyter vi bedre temperaturer og sol. Som sagt, endelig vår tur. Bading hver dag. Og selvfølgelig en del mekk og admin som de fleste her og hjemme må drive med.

    Stein

    SvarSlett