Stein:
Hurra for orkansesongen – så langt i alle fall.
Det har vært en stille orkansesong sør i Karibien. Det er
for så vidt ikke uvanlig, men faren for kraftig uvær ligger jo der. Det er synd
med den trusselen, for liker man sol og varme, er det værmessig og seilingsmessig
finere nå enn i sesongen fra desember til juni. Når vinden holder seg nede
rundt 6-8 m/s blir sjøen mye roligere, og det er en fornøyelse å seile overalt,
også mellom øyene. Uten kulingkast og høy sjø. Dette opplever vi spesielt i
Grenadinene, som ikke har høye fjell med lang vindskygge og vindvirvler i vest.
Flott seiling. Mye regn har det heller ikke vært. Litt varmt kan det som før
nevnt bli, særlig når vinden blir helt borte.
Bortesett fra noen «oversomrende» seilere er det ikke så
mange båter som beveger seg mellom havnene, og bortfallet av kunder fører jo
dessverre, men naturlig nok, til en del stengte butikker, restauranter og
barer. Det er jo nedsiden. Men så er det jo også behagelig lite trengsel på
ankringsplassene. Nå er det ganske få steder i dette området vi ikke har
besøkt, så det er blitt mer havneligge enn før. Det ble en siste rundtur i
sommerstille Grenadinene ut fra «hjemmehavn» Bequia. Ved favoritten Tobago Cays
fikk vi oss en tur for å ankre ute på Worlds End Reef en dag med lite vind. Revet
ligger i sin helhet under vann rett ut mot Atlanteren, og vi hadde jo håpet på
litt eksepsjonell snorkling her. Snorklingen var bra, men ikke bedre enn i
området ellers.
St.Vincent har vært belemret med en del rapporter om
tyverier fra båter, så vi har hittil holdt oss unna. Så klart er det bortimot
uakseptabelt å ikke ha vært innom, og fra Bequia er det bare en seiltur på en
time eller to nordover til Kingstown, hovedstaden. Når turlysten meldte seg,
heiste vi seil. En behagelig seilas bragte oss til den sørlige enden av
St.Vincent. Helst ville vi ha ankret i Kingstown, men forholdene der er ikke
veldig tilpasset båtlasaronene (dårlig med jollebrygge), så vi dro inn til Blue
Lagoon litt lenger øst. Det var nok bra det ikke var høysesong, for hele havna
her er dekket av ankerbøyer. Og mesteparten er opptatt av charterbåter og båter
med fast plass. Ankring ble frarådet av møtende bøyeselger, på grunn av mye
kjetting på bunnen. Vi trodde ham, og la oss for en sjelden gang til på bøye.
Folk og fe var hyggelige også på St.Vincent, og vi tilbragte
et par fine dager der. Kingstown er «storbyen» i St.Vincent and the Grenadines,
og selvfølgelig måtte vi benytte anledningen til å finne noen bra matvarer. Det
innebar busstur til byen, og buss i Karibien er et ganske annerledes konsept
enn vi er vant til hjememfra. Et par kompanjonger kjører en varevognstørrelse
minibuss mellom byen og et sted utenfor. De er tettpakket med seter. Bussene
kommer når de kommer, det er ingen tidtabell, men avgangene er nok hyppigere
enn Oslo kan skilte med. Prisen er det heller ikke noe å si på, 3-6 kroner hver
vei, litt avhengig av distanse. For å tjene mest mulig på mange rundturer,
kjører de som besatt. Den ene er en blanding av konduktør og innstabler. Holder
rede på hvor mange det er mulig å presse inn på seter, klappseter og puter og
hjelper dem inn før sjåføren freser av gårde til neste stopp. Fartsgrensen
bestemmes av bilen foran. Raggae-musikken dundrer på en et nivå som kan få den
verste Skreia-råner til å måpe. En selsom opplevelse når man har skandinavisk
sertifikat.
En stemningsrapport kan sees her:
Fiskeskrøner er jo alltid populært, og med sargassumen borte
ble det nylig en fin tunfisk på oss. Fiskeskrøna finnes her:
Tuna
Tuna
Nå har vi tenkt å bevege oss nordover så smått. Holde skarpt
øye med orkanenes fødested ved Kapp Verde, og liste oss av gårde på det som
blir begynnelsen på hjemturen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar