Stein:
«Change»
Nå har vi
vært ute et års tid på seiltur. Et fint år har det vært. Mye av hensikten med turen
er å få en forandring i tilværelsen. «Change». Jeg synes vi har fått det bedre
til enn Obama, som brukte det ordet i sin valgkamp.
Ved dette
lille «jubileet» gjør man seg jo noen tanker hvordan den nye tilværelsen arter
seg. Det aller meste er, om ikke snudd på hodet, så forandret. Den aller
største forandringen er vel å kunne disponere all tid selv. Ingen sier lenger at
man ikke kan få fri eller ferie i henhold til egne behov, grytidlige morgener
godtas bare når det passer oss selv, det er slutt på å jobbe i forhold til
sekundviseren. Det er ikke noe hvitt bånd i huden på venstre håndledd, klokka
ligger i skuffen og for det meste så klarer man seg godt med en omtrentlig tid.
Da vi forlot
Nord-Spania, ble det også klimamessig et annet liv. Klær har man knapt bruk for,
og i Karibien er det på det settet såpass «laid-back» at noe undertøy, noen
teskjorter og et par shorts er det som behøves. Sandaler er en fordel… En liten haug skjorter og langbukser ligger
og venter på jordslag og mugg. Nå er vel pendelen kanskje svingt et ørlite hakk
for langt mot varmt, i alle fall når man ser bort fra perfekt badetemperatur.
På land, når brisen over ankerplassen ikke finnes, er det svææært lunt. En
tropenatt i Norge på 20 grader ville vært svært kald her. Medaljens lille
bakside er jo at trening og hard fysisk aktivitet for en nordmann blir ganske
ubehagelig, selv om vi blir litt akklimatiserte etter hvert. Det merkes at formen
har dalt, og at man mer gjerne unngår strabaser. Men de kjølige dagene nordpå
kommer vel fort nok tilbake.
Mat og
drikke er også delvis et annerledes kapittel. Hjemme står en stor fryser og
ditto kjøleskap som muliggjør færre og sjeldnere besøk i matvarebutikken, og
med bil holder det at bare en person handler. (Helst en annen person). I båten
er det bare et lite kjøleskap, og jeg har aldri før så ofte sett innsiden av
matvarebutikker. Som oftest er vi begge
av gårde med ryggsekk og bærenett. Vann og annen drikke er tunge saker som skal
slepes til jollebrygga. Utvalget er noen steder heller sparsomt. Man får ta det
man får tak i, og det er ikke bare enkelt å lære seg å spise all mulig slags ny
og ukjent mat. Endringene har ikke slått helt igjennom på den måten.
Ressurser er
et annet interessant felt. Selv om ingen av oss er miljøfriker eller spesielt «grønne»,
så er det litt artig å sammenligne hjemmelivet og båtlivet. Kanskje særlig på
energisiden. Fyringsutgifter er naturlig nok eliminert, og siden vi ikke er
amerikanere, så oppveies ikke det med bruk av air-conditioning. Strøm må vi
likevel ha litt av til hovedsakelig kjøleskap, PC, lys og småelektronikk. Det
dreier seg om drøyt en kilowattime i døgnet, kun brøkdeler av det som går med i
et sivilisert hjem i norden. Og det meste av det produseres av solcellepaneler
og en vindgenerator. Når det er sol og vind er vi selvforsynte, dersom det blir
vindstille og/eller gråvær så blir det underskudd og motorgenerator må brukes
til lading. Det har hittil skjedd ganske sjelden. Gratis strøm da, vil vel noen
si. Man kommer ikke lenger fra sannheten. Utstyret som produserer de relativt
beskjedne strømmengdene er dyrt, og strømproduksjonen overgår for øvrig knapt verdien
av forrentningen. Men den store fordelen er jo tilgjengeligheten, energien er overalt.
Og så er det få måleravlesinger og annet byråkrati. (Ikke fortell om det til en byråkrat).
Vindenergi,
som jo egentlig er solenergi, sørger videre for transporten vår. I Karibien er
det så og si alltid vind, og som regel seilbart på noe vis. Benytter man
seilene så mye man kan, går det ikke mye diesel. Vi fylte full tank med diesel,
ingen ekstrakanner, på Kapp Verde i slutten av november. Neste fylling ble i
slutten av april i Saint Martin, og da mest fordi det var svært billig der. Da
hadde det gått knapt en tank i løpet av 5 måneder konstant på tur. Og det meste
av det igjen går med på vei inn og ut av havn samt ut/inn med anker. Det er vi
ganske fornøyde med. Så da er vel seilas gratis transport, vil noen si. Feil
det også. Man skal seile ganske lenge og langt før man tjener inn tilsvarende
drivstoffkostnader som 50-100 000 kr i seil. Imidlertid er igjen tilgjengelighet
et nøkkelord. En normal cabincruiser kan ikke krysse atlanteren. Det er for få
fyllestasjoner der ute. Seilbåten henter energi nesten hele tiden.
Vann er en
ubegrenset ressurs hjemme. Få har vannmåler, og kan således tappe fritt døgnet
rundt om det så ønskes. Her vestpå er det mindre og mye dyrere vann. Særlig for
lystbåter, som har råd til å betale. Tilgjengeligheten er igjen et nøkkelord,
men med motsatt fortegn angående vann. Båten kan ta om bord begrensede mengder,
og det føles ikke smart å sløse, selv om man ikke blir ruinert av å fylle
oftere. Delvis er det litt pes å gå til brygge eller annet fyllested, delvis er
man litt skeptisk til vannet noen steder. Det siste særlig sørpå i Grenadinene,
hvor det tappes fra store, svarte plasttanker. Det blir altså til at mange
sparer litt på vannet. Vi bader jo stort sett hver dag i sjøen ( ja, i januar
også, he,he ), og etterpå skyller og vasker vi av oss med ferskvann. Det har
fungert utmerket. Fotpumpe med saltvannskran i byssa gir også muligheter til å
spare vann. Nå for tiden har mange seilbåter vannmaskin, som kan lage ferskvann
av saltvann. Det har helt klart mange fordeler, men også ulemper. Seilerfora er
fulle av diskusjoner mht behov, energiforbruk, kostnad, pålitelighet og vedlikehold av
disse installasjonene.
Sosialt og
menneskelig treffer vi mange flere nye mennesker nå enn vi ville gjort hjemme. De
fleste som er ute på langseilas er åpne og hyggelige folk, som liker å stifte
nye bekjentskaper. Det går nok mye på egne landsmenn, men man treffer også
mange andre nasjonaliteter. Dessverre ser det ut til at franskmenn ofte er litt
for seg selv, det kommer vel av at mange av dem ikke er veldig stø i engelsk,
og at mange andre ikke er så stø i fransk.
Ellers har
jeg sett mye til min kone det siste året. Vi lurte jo på hvordan dette skulle
gå, jeg har jo vært borte og reist mye i jobben, og vi har ikke vært sammen i
måneder og år i strekk før. (Det er det vel kanskje ikke så mange andre ektepar
som har vært heller, spørs hvordan skilmissestatistikken hadde vært da). Nå har
det jo godt ganske så bra med oss, vi er fremdeles gift, bor ikke i hvert vårt
skrog og det ser ikke ut til at vi reiser hjem hver for oss. Men en stor forandring
har også dette økte samværet vært.
Det er mye
annet som er endret også, imidlertid kan jeg vel oppsummere med at vi har hatt
et fantastisk interessant, artig og annerledes år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar