St. Barts (St. Barthelemy) og St. Martin
Stein:
St Barts 16.-19. april
Ved ankomst St.Barts skjønte vi at det var noe spesielt på
gang. Ankringsområdet i Gustavia var stappfullt, og det vaiet bannere fra en
mengde båter. Regattauke. Etter å ha tråklet oss gjennom en del av området,
endte vi litt ute i periferien. Et stykke fra byen med en 2,5 hesters Suzuki.
Litt plaskete var det også, så neste dag klarte vi å presse oss inn på en
ankerplass nærmest oppå en franskmann. Men ankeret så ut til å holde bra, så vi
beit oss fast der et par dager.
Hadde det ikke vært for de store katamaranene så kunne jo dette vært sørlandet. Eller den svenske vestkusten.
«Oss vanlige» brukte et par dager i Gustavia til å kikke
litt i byen, spise ute og ta en hverdagslig arbeidsdag om bord. Syprosjekt og
smøring av et par vinsjer. Deretter var vi klare for å forlate trengselen i bukta.
Neste stopp ble Anse de Colombier på nordvestsiden av øya. Den er uten noen
form for bebyggelse eller strandrestauranter. Her skulle vi egentlig snorkle på
noen lovende rev, men det var så mye dønninger der at vi fant det tryggest å la
være. Men vi fikk da sett litt spennende fisk likevel. Tove Irene kastet noe
gammelt brød til fiskene ved båten, da en liten hai kastet seg inn i etegildet
og snappet det meste foran de andre. Den var liten og søt, men hai er jo litt
eksotisk for oss nordboere.
20.-27.april
Sint Maarten og Saint Martin
Stein:
Sint Maarten og Saint Martin utgjør den gamle hollandske og
den franske delen av denne øya. Sint Maarten er ganske selvstendig, mens Saint
Martin er fransk innenriks via Guadeloupe. Vi har latt oss fortelle at øya
egentlig ikke er så interessant fra et langturseilerperspektiv, men smaken er
jo som baken, delt. Så kursen fra St.Barts ble satt mot den sørlige delen og Philipsburg,
hovedstad i Sint Maarten. Her kommer de store cruiseskipene til havn. Og
forretningsstanden er klar til å ta imot tusenvis av kjøpeglade turister. De
holder oversikt over hvor mange skip som kommer hver dag. En lusen seiler eller
to spiller ingen rolle. Det var ikke mange av oss der heller.
Philipsburg har en flott fasade mot bukta, og er en ryddig og
hyggelig by. For seilere er den kanskje mest interessant som en ny tur innom
europeisk sivilisasjon.
Vi ble bare 2 netter før vi dro inn i Simpson Bay
Lagoon. Klare for litt stille vann og ubevegelig gulv en periode igjen. Det
fikk vi, det uventede og uvante for oss skjedde. «Trade Winds» snudde og kom
med svak styrke fra sør. Men lite vind gjorde at det ble usaklig lunt inne i
Simpson Bay Lagoon. Likeså i båten. Med flere og tredve grader i båten må alle
luker stå oppe for å fange det minste vindpust. Paradoksalt nok så er det ikke
så fristende å bade i 27 grader i lagunen, som har begrenset vannsirkulasjon, masse båter
og hvor det tidvis flyter søppel. Det er på slike dager man burde ha vært ute
på et vanligvis forblåst rev. Men man kan jo utedusje.
Uansett varme, vindgeneratormasta måtte bare fikses, skummet
i «Rør-i-rør»-patenten var nedslitt, og vindgeneratoren rallet og durte så det
gjorde vondt langt inn i ryggmargen.
Tove Irene brukte de varme men rolige dagene til å jobbe med
et luketrekkprosjekt som vi forsøker å komme gjennom. Sola er veldig sterk
her, gummi og plast utsettes for mye UV-stråling. Det hadde vært fint å få
beskyttet lukene så godt som mulig. Lukebytte er ingen fornøyelse.
Vi må vel gi de rett som sier at dette området ikke er blant
de mest interessante i Karibien. Til tross for den største båtutstyrsbutikken i
De Små Antiller, mange restauranter og såkalte taxfrie priser, så gir det
liksom ikke noe spesielt.
Siste stopp her ble den franske siden, og Marigot Bay. (Det
er veldig mange like navn på steder i Karibien, og en annen kjent Marigot Bay
finnes jo på Saint Lucia). Franskmennene på sin side er gode på å lage ryddige
og trivelige tettsteder, Marigot er ikke noe unntak. Vurdert ut fra karibisk
standard i alle fall. Og espresso,
croissanter og annet snask er hyggelig å finne av og til.
Oppdatering nov 2015.
Havneinformasjon Philipsburg:
Havneinformasjon Marigot Bay, St.Martin:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar