onsdag 25. mars 2015

The Saintes  20 - 23 mars

Tove:
The Saintes ligger ikke så langt nord for Dominica. Bare 3 timer over åpen sjø. Og så må vi krysse oss inn mot sentrum i Terre Den Haut. Det tok vel en time til.
Der må vi ligge på bøye, for det er ikke lov å ankre. Bøyen kostet for oss 9 euro. Litt mere hvis båten er lengre.  Hva nå det skulle ha å bety. Men ellers litt billigere bøyer enn vanlig.  Vi ligger som regel ellers mest på anker.

Koselig havn, men det kan komme inn svell med NW vind.

Iles des Saintes er fransk, så her er det mye mere ryddig og fine bygninger. En koselig plass. Mange restauranter, så vi besøkte en på kvelden.

Litt finere gater enn de fleste andre steder vi har vært.

Dagen etter fikk vi snorklet på Terre den Bas, øya rett vestenfor. Det var ganske bra snorkling der.  Mange forskjellige fisker. Ingen ting kan jo sammenlignes med Tobago Keys, men vi koste oss.
Kjentfolk var det også her, så vi fikk besøk av en amerikansk båt vi hadde truffet på Dominica, og Blaa Ellinor fra Sverige. De hadde vi ikke truffet siden Kanariøyene,  så det var veldig hyggelig å se dem.  De skal videre neste år til Stillehavet.
Så den tredje dagen hadde vi bestemt oss for å leie en scooter. Det var mange utleiere, men vi sløvet litt for mye den morgenen, så ingen hadde flere ledige scootere da vi kom. Hva skulle vi da gjøre? Jo, vi dro tilbake til båten, så jeg kunne skifte til joggesko, og så tok vi apostlenes hester i stedet.
Vi gikk over til bukta på vindsiden i øst. Det var ikke så langt, så da vi kom tilbake, bestemte vi oss å for å gå til nordbukta også. Der ble det en god kyllinglunsj på en restaurant. Så da ville vi etterpå prøve oss  videre opp til Fort Napoleon. For meg, med knær som ikke er de beste, var det egentlig en ganske lang tur. Bratt var det også oppover.

Ut imot Atlanteren er det ikke så lunt og koselig.

En pelikan i Marigot.

Vi var egentlig bare glade for at det ble beina i stedet for scooter. Vi fikk jo sett mere på den måten. Vi så 7 Iguaner.  De hadde ikke vært så lett å se ellers.

Fort Napoleon. Vi fikk dessverre ikke sett inne. Det var bare åpent på formiddagen.

Den første iguanen så vi i nærheten av fortet. Da hadde vi lenge sett etter dem, men da sa Stein «her er det nok ingen, her er det alt for mye trafikk av mennesker, og… » . «Se der!» Avbrøt jeg, og pekte på en iguana bare 3-4 meter unna!

Iguana. Litt artig å se slike øgler på nært hold. De er heldigvis planteetere.

Og det var masse høner med mange kyllinger. De gikk på veien, og i buskene overalt.  Det var så koselig. Jeg må si at det er fint for hønene her. Sånn er det mange steder her i Karibien. Men de søte små kyllingnøstene går nok en usikker fremtid i møte. For i disse traktene spises det veldig mye kylling. Biff og svinekotelett er det mye mindre av. Til og med pølsene er kyllingpølser. Ellers en del kyllingpålegg….

24. mars dro vi over til Guadeloupe.