Til Bermuda
Stein:
Det ble altså ikke noe besøk verken i Georgia eller Sør/Nord
Carolina på oss. Sjekking antydet litt for mye myr og sump langs ICW nordøstover, og været så behageligere ut
sørpå. Dermed stakk vi til sjøs østover etter proviantering 9.mai.
Værmeldingene for strekningen mot Bermuda så lovende ut.
Mighty USA. På vei ut for å forlate USA’s farvann ble vi
passert av en atomubåt, ser ut til å være en Ohio-klasse. Enorm. Sannsynligvis på vei
ut på et mange måneders langt patruljetokt.
Etter bare timers seiling i etterlengtet klart og friskt
vann, kvein det i fiskesnella. Snøret ble dratt hardt og langt ut, og det
luktet varm plast av snella før fisken begynte å gi seg. Men om bord kom
omsider en Albacore Tunfisk på ca 6-8 kg. Ikke noe sveltihel her om bord, nei.
Slaktebenken.
Kursen ble lagt nordenfor direkteruten for å unngå
vindstilla i et høytrykk som vi kunne se på værvarslene. Det ble delvis
vellykket. Høytrykket beveget seg litt annerledes enn forventet, og satte seg
oppå oss en periode. Det resulterte i et halvt døgn motorkjøring. Surt. Men
vannet var jo klart og varmt, så da ble det endelig bading igjen. Ikke så
veldig lenge, det er jo hai i farvannene. Kanskje ikke det vi burde ha bekymret
oss mest for. Litt senere utpå dagen dukket ganske uventet det første
portugisiske krigsskipet opp (veldig giftig brennmanet). Forbasket langt vest å
møte dem egentlig.
Som antatt tok seilasen 6 døgn. Storseilet blåste dessverre
i stykker igjen der vi håndsydde ved nyttårstider, så det ble å seile på
tredjerevet de siste dagene. For så vidt nok vind til det. Litt plaskesjø ble
det også siste halvannet døgn, så det var deilig å komme inn i den rolige havna
i St.Georges. Innsjekken var effektiv og gjort unna i en fei. Og så traff vi
Ingunn og Snorre fra S/Y Spinnvill som vi har møtt flere ganger før. Da blir
det alltid sosialt. 17.mai trommet de sammen til champagnefrokost og
hornmusikk. Noen dansker og en svenske var også med, og som vanlig var de nok
litt imponerte over den norske innstillingen til nasjonaldagen.
De neste dagene gikk med til fiksing av seil (seilmaker
denne gang, blir nok best det), vasking av undervannskrog og diverse
klargjøring. Nedtaking og oppsetting av 56 kvadratmeter storseil med uttak og
innsetting av spiler er ganske mye jobb. Så det ble ikke så mye sightseeing på
Bermuda. Øya går ikke for å ha så voldsomt mye å vise frem heller. Men St.
Georges er et hyggelig lite sted hvor man godt kan overleve noen dager.
I utgangspunktet er det juni måned som fremstår mest egnet
for oss til en Atlanterhavskryssing. Men vi har jo fulgt med på været den siste
tiden, og det har sett ut til at den siste uka i mai varsles med bra vær.
Lenger fram er det ikke varsel for, og det ville uansett blitt lite nøyaktig.
Etter ei uke er vi i begynnelsen av juni. Derfor planla vi med avgang Bermuda
23.mai.
St.Georges havn
fremme på HORTA 8 juni, håper det var en fin tur over ?
SvarSlettBlandet opplevelse med både vindstille og mye vind. Dette er en helt annen tur enn Trade-winds på sydligere breddegrader. Skriver mer her på bloggen senere.
SvarSlett