fredag 10. juni 2016



Ny Atlanterhavskryssing


Stein:


Vi seilte ut fra St. Georges i fin vind 23.mai sent på ettermiddagen. Det gikk fint unna øst-nordøstover i 7 knop. Været skulle holdes under konstant og nøye oppsikt, så etter ca 3 timer var det tid for å hente inn oppdaterte værmeldinger. E-postprogrammet som behøves for å kommunisere med satellitt-telefonen var lastet ned på de to enhetene som kunne brukes til dette, og hadde fungert perfekt på veien til Bermuda.  Lesebrettet er mest behagelig å bruke, så det ble tatt frem. Med en gang dukket en feilmelding opp. «Google Play tjenester har sluttet å virke». Hmmm. Det var vel bare å trykke det bort. Eller? Det lot seg ikke gjøre. Hverken OK eller Rapporter gav noen muligheter, varselet kom opp igjen øyeblikkelig og blokkerte for all annen bruk av brettet. Det kunne se ut som om en eller annen, for oss ukjent, oppdatering hadde vært på gang før vi dro, og så hadde brettet faktisk låst seg da det mistet internettforbindelsen. Hjalp ikke å starte på nytt. Ikke noen kjent måte å ta ut batteriet på. Ikke noe om dette i manualen. Uklart om det ville hjelpe. Vi hadde mistet den muligheten til å bruke værprogrammet. Men heldigvis var det en mulighet til. Samsung-telefonen ble tatt frem. Jeg ble stiv i hele kroppen og fysisk kvalm da det begynte å komme opp rosa striper over skjermen på telefonen. Snart var hele skjermen full av rosa striper og ikke noe annet. Den var ubrukelig. Hva var dette? Murphys Lov og Bermuda-triangelet kombinert? Nå kunne vi ikke hente skikkelige værmeldinger. Det var bare ikke til å tro. Da batteriet ble tatt ut av telefonen for å starte om på den måten, så jeg at det var fuktig. Hva i….   Aha, Murphys Lov på det mest klassiske. Morgenen før vi reiste hadde vi funnet litt vann under en av taklampene. Litt oppå telefonen også. Lekkasje i taket ved et av de nye solcellepanelene. Full fokus ble satt på å tette lekkasjen mellom regnbygene, telefonen ble ristet og lagt til sides. Dumt.

Det var bare en ting å gjøre. Bite i det syre-sure eplet og snu. Humpet oss tilbake til St. Georges og var inne ved midnatt. Måtte straks rapportere til tollen, og fikk et døgns henstand med å sjekke inn på nytt. Tankene raste rundt. Murphy hadde gjort en skikkelig jobb, og sørget for at påfølgende dag var Bermudas nasjonaldag med det meste stengt av butikker og service. Tilgjengelig internett var svakt, med liten kapasitet og ofte ustabilt, til og med betalingstjenestene. Det var umulig å sove for oss begge med hodet fullt av utfordringer. Dersom vi ikke kom avgårde innen et par dager, var det en stund til neste værvindu. Pluss ny inn/utsjekk og proviantering på nytt.

Lesebrettet var det som var mest realistisk få til å virke stabilt. Den eneste muligheten vi kunne se til å få det tilbakestilt var å gå tilbake til fabrikkinnstillinger. Og så laste ned det nødvendigste av apper. Så vi prøvde det. Voila! Sa Murphy. Brettet var nå koreansk/japansk eller noe slikt, og totalt umulig å forstå et kvekk av. Det ble trykket og trykket men ingenting som lignet noe vi kunne gjenkjenne dukket opp. Det var liksom ikke måte på trøbbel.

Telefonen ble lagt varmt på toppen av en kasserolle en stund. Og livnet faktisk til. Men det var jo lite fristende å ha den som eneste enhet etter det som hadde skjedd med den. Nettbrettet måtte fikses. Tove Irene trykte og trykte. Bare kaudervelsk å få frem. Så traff hun noe. Gjenkjennelige ikoner dukket opp. Derfra var det mulig å komme inn på forståelig språk og med litt jobb å få satt brettet opp på nytt. Men appene manglet. Den helt essensielle appen Iridium Mail & Web for vårt utstyr var det ikke mulig å finne på Google Play. Hadde Iridium nylig tatt den bort fordi de ikke lenger støttet eldre teknologi? Mail til Iridium støttefunksjon ble sendt, og for en gangs skyld litt flaks. Ingen helligdag i USA og relativt raskt svar med nettreferanse til appen, som fungerte.

Utpå dagen var vi helt tomme i hodet og trøtte som strømper, så ny utseiling var ikke aktuell. En grei tollfunksjonær sa det var greit å vente til neste dag.



Så 25.mai stevnet vi ut på nytt.  Værvinduet var jo ikke helt det samme, men så greit ut utenom lite vind til å begynne med. Det stemte også. Lucky Strike har ikke veldig store dieseltanker, og ekstra hadde vi tatt bare 60 liter. Så det ble forsøkt å seile så mye som mulig til tross for lite vind og ditto fart. Man vil jo helst ikke bruke drivstoffet de første dagene av overfarten. Men vinden glimret med sitt fravær. Med lite forflytting og litt unøyaktigheter i værmeldingen endte vi hele tiden med svak vind. Første uka ble det mye god mat og ulidelig mye motorkjøring. Det er likevel absolutt mye bedre med for lite enn for mye vind, lavtrykkene som suser inn mot Azorene om våren kan være noen heftige og digre monstere. Vi var innstilt på å gjøre det som sto i vår makt for å unngå å komme for nærme et slikt. De var i nærheten hele tiden.






Bulls Eye. Etter noen dager med lite vind kom dette høytrykket og satte seg på oss. Delvis forventet, men håpløst å seile rundt. Det gjorde sin innflytelse med nesten null vind gjeldende 100 nautiske mil i alle retninger. Da var det bare å starte en av dieselmotorene. Men motstrøm på 1-1,5 knop nesten hele tiden gjorde det til en langdryg affære å komme seg ut av høytrykket.







Stille i Atlanteren. Det lille portugisiske krigsskipet seilte nok bedre enn oss da.




Og etter den stille uke kom den ikke så stille uke. Etter hvert som vi kom lenger østover kom vi inn mot områdene der lavtrykkene har en tendens til å forsterke seg og gi kraftig vind. Vi hadde også observert at flere hadde tatt en noe uventet bane sørøstover ned mot Azorene. Siden de er mange, mange dags-seilaser i utstrekning og kjappe i forhold til de fleste seilbåter, er de vanskelige å manøvrere unna. I tillegg er banen vanskelig å varsle med nøyaktighet mange dager på forhånd for meteorologene. Endatil blir vinden ofte sterkere enn varslene sier.




Et av lavtrykkene på vei øst/sørøstover mot Azorene.




På vår beregnede ankomsttid var det et lavtrykk med ganske så sørøstlig bane som lå an til å komme samtidig med oss til Horta-området. Varselet fem dager før indikerte stormkast. Lite hyggelige seilforhold for fritidsseilere. Vi besluttet å tidlig sette kursen for et punkt godt over 300 nautiske mil  sør for direkteruta for å unngå det verste. Og heller korrigere tilbake dersom det ble bedre enn forventet. De neste varslene antydet imidlertid en mer nordlig bane og svakere lavtrykk. Og kursen ble satt østover igjen med fin vind sør for lavtrykket. Men relativt plutselig lød varslene på et mye større og mer stasjonært lavtrykk med mye mere vind. Da er man fanget i kraftig medvind og det er egentlig bare å drive med nesten uten seil dit vinden blåser. Heldigvis ligger en katamaran med to ror ganske stødig uten å krenge mye under slike forhold. Men så veldig trivelig er det ikke midt i svarte natta. Lavtrykket stortrivdes ved Azorene, så vinden holdt seg sterk i mange dager. Det var ganske deilig å komme frem etter 14 dager på sjøen i veldig variable forhold. Denne strekningen er, for så vidt som ventet, noe ganske annet enn Trade-Wind etappen mot Karibien.




Direkte rute til Azorene ble det absolutt ikke. Vi gikk ganske langt sør (rosa strek), hadde gått via den prikkede hvite hvis nødvendig. 


2 kommentarer:

  1. Hei Stein
    Fint å høre at overfarten hadde gått bra. Synd det ble så mye problemer med værfilene. Opplegget mitt via Dualog er helt stabilt så vi får håpe at det fortsetter slik. Er heldigvis ikke avhengige av diverse apper. Kun en PC med USB inngang. Men alt kan gå i stykker det har vi god erfaring med :-)

    Er i Kristiansand og starter mot Shetland på søndag. Tracket vårt finner du her: https://share.delorme.com/Ymir

    VI snakkes
    /GH

    SvarSlett
  2. Ja, alle systemer og opplegg er avhengige av at komponentene virker og ikke blir ødelagt. Vi har doble sett med app-dingser og PC'er, men av og til er heller ikke det nok.

    Innhenting av GRIB data har stort sett fungert helt fint etter at vi dro ut for andre gang, har hatt noen oppkoblingsbom og et par nedlastingsavbrudd. Det skyldes nok varierende satelittsignal. Men egentlig nada problem i det store bildet. Vi har tatt ned masse værdata, store filer på 25kb, 3-4 ganger i døgnet. Synes vi hadde god kontroll på vær, selv om detaljene i varslene kan endre seg ganske mye av og til.

    God tur i nordområdene, regner med at 5-6 sett med ull-longs til hver mann om bord er ordnet :).

    SvarSlett